24. 08. 2017

Tri návyky, ktoré nájdete u lídrov s výnimočnými komunikačnými schopnosťami

Schopnosť komunikovať je základnou zručnosťou, ktorú potrebuje každý človek. Je to zároveň jedna z prvých schopností, ktoré sa učíme ihneď po narodení. Ako inak by sme dokázali vyjadriť, že sme hladní alebo nám niečo chýba? Možno tak povedať, že schopnosť komunikovať je kľúčová k ľudskému prežitiu.

Dôležitosť komunikácie, ako človek rastie a vyvíja sa aj jeho osobnosť. Jej význam je potom ešte väčší v prípade, keď profesionálne vediete určitý tím ľudí. Nezáleží pritom ani na tom, v akom priemyselnom odvetví pôsobíte, pretože všade prichádzate do kontaktu s inými ľuďmi a rôznorodými charaktermi.

Univerzálny kľúč

Vo vašom portfóliu sa tak môžu nachádzať členovia vášho tímu, zamestnanci, klienti, potenciálni klienti, náboroví pracovníci a iní profesionáli. Každý z nich môže pochádzať z odlišných pomerov, mať za sebou rozličné skúsenosti, ovládať iné zručnosti a mať úplnú inú osobnosť vrátane štýlu komunikácie.

Z uvedeného preto možno odvodiť, že pokiaľ chcete byť úspešní na poli komunikácie, musíte mať akýsi univerzálny kľúč, ktorý pasuje do každého zámku. Tí najúspešnejší lídri si pestujú určité návyky, ktoré používajú v komunikácii a ktoré z nich robia majstrov v tomto remesle. Tri z nich, ktoré sa vyskytujú u mnohých z nich, nájdete aj v nasledujúcich riadkoch.

1. Sústredia sa na rozvoj nápomocného stavu mysle

Ak ste to doteraz nerobili, vyskúšajte ukončiť každú vašu vetu otázkou: „Ako vám môžem pomôcť?“ Môžu to byť aj iné otázky podobného typu, z ktorých však bude zrejmý váš úmysel pomôcť človeku, s ktorým komunikujete. Samozrejme, pri kladení týchto otázok musí byť nad slnko jasné, že to myslíte naozaj úprimne, inak vám to neprejde. Až vtedy bude vaša komunikácia skutočne efektívna a dokážete si získať dôveru i rešpekt človeka, s ktorým sa rozprávate.

2. Pravidelne ukazujú svoju prítomnosť

Vaše publikum by malo mať pocit, že ho počúvate a v správnej chvíli dokážete zareagovať na vznesený podnet. To znamená, že vždy by ste mali komunikovať konzistentne prostredníctvom tónu vášho hlasu i jeho frekvencie. Čo to v praxi znamená? Tí najlepší rečníci ponechávajú komunikáciu otvorenú a čo je nesmierne dôležité, ľudí v nej nesúdia. Pomocou tejto stratégie tak dokážu zbúrať aj tie najhrubšie múry, čím si opäť získavajú rešpekt a dôveru ľudí, s ktorými komunikujú.

3. Neboja sa byť sami sebou

Najlepšie porozumiete ľuďom vtedy, keď budete sami sebou. Ak ste autentickí, ľudia majú tendenciu dôverovať vám a v tomto bode sa stáva komunikácia efektívnejšou. Zveria vám svoje tajomstvá a dajú si poradiť, čo je dôležité pri ich rozvoji a vašim spoločnom napredovaní ako tímu. Dobrí rečníci sa tiež nikdy nevzdávajú svojej autenticity kvôli lacným cieľom alebo preto, aby urobili na niekoho dojem.

Na záver možno ešte dodať, že nezáleží na tom, či komunikujete osobne, e-mailom, telefonicky alebo akýmkoľvek iným spôsobom, je to vaša prezentácia, ktorá dokáže zanechať dlhotrvajúci efekt. Ak chcete, aby bol tento dojem pozitívny, môžete svoje komunikačné zručnosti neustále zlepšovať a rozvíjať, až kým sa z vás nestanú majstri tohto remesla, čo sa väčšinou odrazí aj na vašich celkových výsledkoch.

Galéria: