28. 08. 2020

Ste naozaj produktívny alebo len zaneprázdnený?

Vo svete rýchlej zmeny a nespočetného rozptýlenia, si naša spoločnosť vybudovala kultúru okolo oslovovania „byť zaneprázdnený“. Niekto to berie ako cnosť a žije v domnení, že čím viac je zaneprázdnenejší, tým viac napreduje a je produktívny. Je mylné myslieť si, že zaneprázdnený a produktívny človek je to isté, pretože je medzi týmito slovami obrovský rozdiel.

To, že je niekto zaneprázdnený, neznamená, že je automaticky produktívny. Produktivita nie je len o efektívnom spravovaní času, ale aj o spravovaní energie a riešení priorít.

Pracovať viac a dlhšie nemusí byť tá najsprávnejšia cesta k úspechu, pretože niekedy je menej viac a kvalita poráža kvantitu.

Aké sú základné rozdiely medzi zaneprázdneným a produktívnym podnikateľom?

Zaneprázdnení hovoria na všetko áno, veľakrát konajú nepremyslene a využívajú multitasking. Často zažívajú syndróm vyhorenia, keďže všetko zvyknú robiť sami a do svojho harmonogramu hádžu takmer všetko, no pri práci ich rozptýli aj najmenšie vyrušenie. Robia všetko a zároveň nič a teší ich vravieť, ako sú zaneprázdnení a ako nemajú nikdy čas.

Naopak produktívni vedia povedať nie a predtým, než niečo spravia si to dobre premyslia. Často sa venujú len jednej prioritnej úlohe, plánujú, analyzujú a vedia prácu delegovať. Pri práci sa nenechajú rušiť a rozptyľovať, vedia si nájsť čas a sú radi, keď za nich hovoria výsledky nie len reči.

Byť zaneprázdnený je ľahké, no byť produktívny sa musíme naučiť. Populárne je využívať známu metódu Paretovho pravidla 80/20. To tvrdí, že 80% výsledkov pramení z 20% úsilia práce a opačne.

Nepracujte tvrdo, ale múdro

Mnohonásobne dôležitejšie je to čo robíme, než ako to robíme. Výkonnosť je kľúčová, no neužitočná ak nie je vynaložená na správne veci. V podnikaní to platí aj v boji s konkurenciou. Človek môže pracovať len 24 hodín denne, viac času nemá za deň nikto. Preto môže byť konkurent vo výhode tým, že môže použiť viac zdrojov, pracovníkov alebo peňazí.

Zaneprázdnenosť je tak len výhovorka, za ktorú ukrývame neochotu robiť dôležité a často nepríjemné úlohy. Nepohodlie je však pre každého podnikateľa na ceste k úspechu potrebné. O našu pozornosť bojuje každú minútu množstvo vecí, preto sa musíme rozhodnúť, ktoré sú podstatné a ktoré nie.

Galéria: