25. 02. 2019

Osvedčené postupy ako premeniť stres na motiváciu

 

Stres je stav organizmu, ktorý sa objaví vtedy, keď mozog vyhodnotí určitú situáciu ako hrozbu. Zohráva tiež dôležitú úlohu v známej evolučnej dileme „útok alebo únik“. Ak čelíte hrozbe, už odjakživa podvedome vyberáte jednu z dvoch možností – zostať a problémy riešiť alebo od nich jednoducho utiecť. Na počiatku je však vždy stres.

 

Mierny stres dokáže človeka nabudiť aby splniť svoje ciele počas dňa a pracoval tvrdšie na ďalších, významnejších cieľoch. Príliš veľa stresu však mení pozitívnu motiváciu na negatívne reakcie. Nadmerný stres je potom neraz spúšťačom mnohých chorôb, zle ovplyvňuje vzťahy a obmedzuje produktivitu.

 

Bohužiaľ, ak ste na čele svojho pracovného tímu, je veľakrát ťažké určiť, či je stres vyvíjaný na ostatných členov v únosnej miere. Dohodnuté termíny, požiadavky klientov a dodržanie rozpočtu môžu bežne viesť do panických situácií. Avšak namiesto toho, aby ste ovplyvňovali neovplyvniteľné sa sústreďte, skúste vnímať stresové situácie ako výzvy a ukázať ich v tomto svetle aj svojmu tímu.

 

1. Identifikujte stresové faktory

Výskum vedcov z oblasti neurológie ukázal, že jednoduché rozpoznanie stresovej situácie môže prepnúť mozog z panického stavu do pozitívneho. Stres však nezmizne sám od seba. Namiesto skrývania sa pred ním ho radšej pomenujte, čeľte mu a zredukujte ho.

 

2. Vždy si nájdite čas na premyslenie

Ak vám niekto povie zlú správu, nedovoľte mozgu urobiť „z komára somára“ a otráviť vám celý deň. Sadnite si, nadýchnite sa a dajte svojmu telu čas ako sa má s informáciou vysporiadať, aby ste sa k odpovedi vrátili pripravení problém riešiť.

 

3. Rozdeľte si stres na menšie kúsky

Veľké problémy = veľký stres. Namiesto toho, aby ste mali dočinenia z veľkým stresom, ktorý sa na vás valí, si ho podľa možností rozkúskujte a rozdeľte (ak je to možné) viacerým osobám, ktoré vám stým pomôžu. Komunikujte s členmi tímu, aby porozumeli kontextu svojej práce (a uistite sa, že chápu).

 

4. Zabezpečte jednotnosť

Rozdelenie úloh slúži dvom účelom. Dávate ďalším členom tímu pocit angažovanosti na niečom, na čom vám záleží. Po druhé, každý človek má malý podiel stresu, ktorý sa dá zvládnuť, namiesto toho, aby sa pod veľkým stresom jedna osoba mohla zlomiť, a tým potopiť celý tím či firmu.

5. Premeňte nedefinovateľný stres do konkrétnych faktorov

Úzkosť pri stresových situáciách nevedie nikam. V stresujúcom prostredí ľudia cítia nepríjemné chvenie pri každej činnosti, do ktorej sa pustia – pokiaľ tento stres nezaradia do konkrétnych, dosiahnuteľných cieľov, ktoré majú svoje jasné pomenovanie.

 

Stres je neodmysliteľnou súčasťou práce, no neznamená, že aj stále zaťažujúcou. Vo chvíli, keď ho dokážete prijať ako motivačný faktor, dokážete byť sústredenejší a dosiahnuť viac, bez ohľadu na to, o akú zložitú úlohu ide.

Galéria: