21. 05. 2021

Nápad za miliardy – úspešný príbeh AirBnB

Airbnb je najväčším poskytovateľom ubytovania na svete a pri tom nevlastní ani jednu hotelovú izbu.

Spoločnosť vznikla podobne, ako mnoho úspešných firiem, vyriešením problému a následným rozpoznaním potenciálu. Zakladatelia a spolužiaci z univerzity Brian Chesky a Joe Gebbia na tom v roku 2007 neboli finančne najlepšie, keď nemali ani na zaplatenie nájmu.

V tom čase sa v ich domácom San Franciscu konala veľká dizajnérska konferencia a takmer všetky hotely boli obsadené. Dopyt predsa vytvára ponuku. Keďže nemali čo stratiť, rozhodli sa skúsiť prenajať svoje voľné matrace na prespanie, priamo vo svojom byte.

Aby to bolo lákavé aj pre hostí, k ubytovaniu ponúkli aj raňajky. Vytvorili jednoduchý, no grafický pekný web a úspech na seba nenechal dlho čakať, keď sa za necelý týždeň hlásili prví ľudia.

Mini úspech odhalil potenciál pre podnikanie

Uvedomenie si, že takýto koncept môže naozaj fungovať položil základ pre ich podnikanie. Podľa prvotného mini úspechu sa rozhodli replikovať to, čo už raz fungovalo. Začali hľadať ubytovanie pre hostí v mestách, kde sa konala nejaká konferencia a kde nebol dostatok hotelov, prípadne boli príliš drahé.

Nájsť hostí nebolo takým problémom, ako presvedčiť domácich, aby ponúkli návštevníkom svoju izbu na prenájom.

Hlavnou bariérou bola dôvera a slabé povedomie o službe, no na propagáciu nemali peniaze. Preto sa rozhodli oslovovať rôznych blogerov a obyčajných ľudí, aby ich o službe informovali v snahe, že sa im to zapáči a povedia o tom ďalším ľudom, prípadne to sami vyskúšajú.

Odozva a nadšenie z tohto projektu bolo obrovské a tak na seba upútali aj pozornosť médií.

Vizuál predáva

Záujem investorov bol však stále chabý a projekt bol zúfalo v strate. Vizuál predsa predáva a tak sa rozhodli osobne nafotiť každú nehnuteľnosť a vytvoriť v nej krajšie prostredie. Netrvalo dlho a záujem o ich službu narástol, no zlom nastal vtedy, keď prostredníctvom AirBnB prenajal svoj celý dom bubeník speváka Barryho Manilowa. To ich ešte viac zviditeľnilo a pritiahlo aj prvých veľkých investorov, ako aj herca Ashtona Kutchera, ktorý je zároveň členom dozornej rady.

Airbnb sa tak od konferencii začalo uberať globálne a poskytovať ubytovanie po celom svete. Nešlo už len o poskytnutie nocľahu, ale o spájaní hostí s hostiteľmi.

Prečo tento koncept tak dobre funguje?

Ako v mnohých úspešných podnikaniach aj tu rezonujú emócie, pretože bývať priamo u niekoho doma je osobnejšie a ponúka aj lepší zážitok a možnosť spoznať miestny život.

Žiaden priestor nemusí byť nevyužitý a môže to robiť každý. Neustálu reklamu zabezpečujú všetci účastníci siete, keďže každý hostiteľ rieši marketing svojim spôsobom sám, či už fotografiami, recenziami a pod.

Transakcie je možné uskutočniť priamo medzi hosťami a hostiteľmi, jednoducho cez zabezpečené platobné brány. Airbnb si len ukrojí svoju províziu a tak celá sieť funguje v podstate nezávisle od tretích strán.

Myšlienka zdieľaného vlastníctva sa tak na príklade Airbnb šíri do rôznych oblastí života a stále ponúka príležitosť pre prosperujúce podnikanie.

Galéria: