25. 10. 2018

Čo robiť, aby ste v práci nevyhoreli?

Syndróm vyhorenia. Postihnúť vás môže či už podnikáte a ste sám sebe šéfom, pracujete manuálne alebo sa venujete duševnej činnosti. Nie je to žiadny výmysel, ale skutočná diagnóza, s ktorou bojuje čoraz viac ľudí. Prvým príznakom je to, že vás práca prestáva baviť a pracujete len z povinnosti. Vtom, čo robíte, prestávate vidieť zmysel. Postupne sa tieto príznaky zhoršujú a syndróm vyhorenia môže viesť až k depresii. Aké sú príčiny a čo robiť, aby ste sa tomu vyhli?

Čo spôsobuje syndróm vyhorenia

Príčin môže byť viacero. Bohužiaľ, najčastejšou je to, že sa v práci cítime nedocenení. A to čo sa týka financií, ale aj uznania nadriadených. Ak je zamestnanec nedostatočne odmeňovaný a zároveň sa stretáva s nezáujmom, či dokonca až šikanovaním zo strany vedenia, hrozba syndrómu vyhorenia sa zvyšuje. K ďalším príčinám patrí preceňovanie svojich schopností, vysoké pracovné nároky, zlé vzťahy na pracovisku, ale aj fyzická a psychická náročnosť povolania. K nepohode na pracovisku prispievajú tiež zlé pracovné podmienky a v neposlednom rade tiež stres. Ak sa všetky tieto faktory skombinujú, problém je na svete. V prípade, že máte svoju prácu radi a chceli by ste sa syndrómu vyhorenia vyhnúť, mali by ste pre to niečo urobiť.

So syndrómom vyhorenia môžete bojovať

Aj malé zmeny môžu prispieť k tomu, aby ste sa v práci cítili lepšie. Ak k týmto zmenám prispeje aj kolektív a nadriadení, syndrómu vyhorenia sa môžete úspešne vyhnúť.

1. Pozhovárajte sa s nadriadenými. O svojich problémoch a pocitoch sa skúste pozhovárať s vedením. Samozrejme, musíte na to ísť premyslene. Ak k šéfovi do kancelárie vtrhnete s krikom, či so slzami, situáciu môžete len zhoršiť. Konštruktívny dialóg a vaše reálne návrhy na zlepšenie, by mohli priniesť pozitívne zmeny. Všetko však závisí od samotnej osoby nadriadeného. Je na vás, aby ste zvážili, či je to človek prístupný na dialóg alebo sa nevyplatí za ním chodiť.

2. Na stres sa pripravujte. Ak viete, že vás v práci čaká stresujúci deň, vopred sa na to pripravte. Očakávate napríklad návštevu nepríjemného klienta? Požiadajte o pomoc kolegu. Na stretnutie sa dôsledne pripravte, aby ste ho zvládli s chladnou hlavou.

3. Zariaďte si čas. Pracovné úlohy si plánujte tak, aby ste ich neplnili na poslednú chvíľu. Takto sa zbytočne vystavujete stresu.

4. Snažte sa vyhnúť stereotypu v práci. Skúste veci robiť po novom. Aj malá zmena môže v práci pôsobiť veľmi pozitívne. Či už je to nový doplnok v kancelárii, iné miesto na obed... jednoducho čokoľvek, čo vás poteší.

5. Oddýchnite si. Keď cítite, že to naozaj potrebujte, oddychujte. Vezmite si dovolenku a na určitý čas vypnite. Naberte nové sily, aby ste sa do práce vrátili oddýchnutí a plní energie.

Ak chcete byť v práci úspešní, musíte v nej predsa vidieť zmysel a robiť ju s radosťou. Neignorujte teda varovné príznaky a proti syndrómu vyhorenia sa snažte zakročiť včas.

Galéria: