07. 04. 2018

Ako objaviť svoj nápad na podnikanie?

Podnikanie umožňuje slobodu v práci a otvára možnosť, ako byť sám sebe pánom. Ako podnikateľ totižto nesiete zodpovednosť sami za seba, za svoj čas, výsledky, úspechy ale aj neúspechy.

Ak zvažujete podnikanie a začnete hľadať svoj podnikateľský nápad, natrafíte na rôzne príbehy šťastlivcov, ktorí dostali miliónový nápad, alebo svoju záľubu premenili na úspech.

To však nie je relevantná vzorka, pretože neúspech je štatisticky pravdepodobnejší, ako úspech. Podnikanie nie je ľahká cesta, no úspech môžete výrazne ovplyvniť a to aj tým, ak je váš podnikateľský nápad pre trh dostatočne lákavý.

Ako objaviť podnikateľský nápad?

V podnikaní ide všeobecne o nájdenie riešenia k problému, prípadne vylepšenie dostupného riešenia. Najlepšie je podnikať v niečom s čím máte osobné skúsenosti a k čomu máte vzťah.

Aj keď si myslíte, že nemáte ako začať, vždy máte nejaké skúsenosti, kontakty alebo záujmy, o ktorých máte dostatok informácií. Ak ste v niečom dobrý alebo sa niečomu rozumiete viac ako ostatní a dalo by sa to ponúknuť trhu, máte takmer vyhraté.

To, kam sa trh uberá určuje vždy zákazník, no vy to môžete dobre využiť. Ak sa zákazník raz rozhodne, že už o niečo nemá záujem, nezmení to ani tá najdrahšia reklama. Vznikne však nová potreba a tým aj príležitosť.

Rovnako nemusíte za každú cenu hľadať len dieru na trhu, postačí ak ľudom poskytnete niečo lepšie, ako konkurencia.

Paradoxne vychádza najčastejšie nápad z praxe, kedy to ani nečakáte. Príležitosť sa napríklad črtá vtedy, ak niečo hľadáte alebo potrebujete a zistíte, že to ani neexistuje, prípadne funguje zle. Preto niekedy stačí veci len zjednodušiť.

Nečakajte, že nápad za vami príde, choďte vy za ním

Ak neviete v čom podnikať nečakajte na nápady, ale vyhľadávajte ich. Dnešná doba ponúka na podnikanie viac príležitosti ako kedykoľvek predtým a internet je tak veľmi dobrým pomocníkom. Inšpirujte sa ostatnými, ktorí vám pomôžu v rozhľade.

Môžete to urobiť ako Steve Jobs, spojením dvoch vecí v jedno. Keď prepojil hudbu so zariadením Ipod a vďaka technológii spojil možnosť počúvať hudbu kdekoľvek z malého zariadenia vo vrecku.

Prípadne preberte to, čo funguje v inom obore ako to urobil Henry Ford. K obrovskej pásovej výrobe modelu Ford T ho inšpirovala práve návšteva bitúnku, kde videl ako mäsiari posielali dobytok na rôzne stanoviská až, kým nebolo všetko spracované a nezostalo nič.

Sledujte to, čo už vo svete funguje a čo môžete preniesť na lokálny trh. Vždy si však spravte prieskum trhu, akú máte konkurenciu a ako by ste sa mohli odlíšiť, aby si ľudia vybrali práve vás. Ak nevidíte konkurenciu a nikto vtom ešte nepodniká, nie vždy ide o prevratný nápad, možno to má svoj dôvod. Preto si zistite čo najviac informácií a neustále sa vzdelávajte. Nové poznatky vám dajú nové nápady a tie často ukážu aj nové príležitosti.

Galéria: